خطب شکن

پیک نوروزی

به بهانه ممنوع بودن پیک‌های نوروزی:

داستانِ عید/ پیشنهادهایی برای طرح جایگزین پیک نوروزی

در بهار طبیعت فرصتی فراهم می‌شود برای تقویت خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب سخن گفتن و خوب گوش دادن و لذت بردن از آموزه‌های طبیعت. سعی کنیم با نگاهی متفاوت یادگیری را برای فرزندان میهن عزیزمان در این بهار باشکوه هستی، لذت‌آفرین کنیم و به کودکان فرصت انتخاب بدهیم.

کدخبر: 51617
۲۶/۱۲/۱۳۹۶ @ ۱۳:۱۶

پایگاه تحلیلی خبری خطب شکن [1]؛

حسین سعدآبادی- مدیر خانه تعلیم و تربیت حکمت/ جهان مدرسه‌ای زیبا و وسیع است و هر یک از فصل‌های سال، کلاس درس و هر موقعیت فرصتی است برای آموختن. فصل بهار سرشار از لحظه‌های ناب یادگیری و زمان بهار هر چند کوتاه، مملو از صحنه‌های پرشکوه و شگفت‌انگیز خلقت است. شایسته است به فرزندانمان فرصت دهیم تا به تماشای جهان بنشینند و به دیدار لبخند شکوفه‌ها بروند؛ بهار فرصت آموختن است، بنفشه‌ها را مهمان دیدگان فرزندان این سرزمین کنیم و خود نیز همراه آنان به تماشای رنگین‌کمان بنشینیم.

نیازی به تکالیف تکراری نیست، با این نگاه، در بهار طبیعت فرصتی فراهم می‌شود برای تقویت خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب سخن گفتن و خوب گوش دادن و لذت بردن از آموزه‌های طبیعت. سعی کنیم با نگاهی متفاوت یادگیری را برای فرزندان میهن عزیزمان در این بهار باشکوه هستی، لذت‌آفرین کنیم و به کودکان فرصت انتخاب بدهیم.

آیا جایگزین مناسبی برای پیک‌های نوروزی در نظر گرفته شده است؟

امسال «پیک نوروزی» نداریم. جمله‌ای که بارها و بارها دانش‌آموزان را به وجد آورده است، اما با نزدیکی به ایام عید تکالیفی برای‌شان معین می‌شد که به مزاج‌شان خوش نبود. تکالیفی که هر مدرسه تعیین آن را به معلم‌ها واگذار می‌کرد. شاید برای همین است که دانش‌آموزان معمولا روزهای پایانی عید نوروز برای‌شان تلخ و طاقت‌فرساست. اما این روزها انگار که واقعا پیک نوروزی حذف شده و جایگزینی جذاب و همگانی برای آن تعریف شده، «داستان‌نویسی و داستان‌گویی» طرحی که نه‌تنها ایام عید را به کام دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تلخ نمی‌کند، بلکه موجب خلاقیت و بالا رفتن سرانه مطالعه نیز می‌شود.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش این جایگزینی را فرصتی برای در کنار خانواده‌بودن، امکان انجام کار در سفر، استفاده از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت و توجه به آن در فعالیت‌های سه‌گانه داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی می‌داند که برخی بر این عقیده‌اند اگر این موضوع به صورت اجبار درآید، نه‌تنها مورد استقبال دانش‌آموزان قرار نمی‌گیرد، بلکه موجب دلزدگی هم می‌شود. اما آیا جایگزین مناسبی برای پیک‌های نوروزی در نظر گرفته شده است؟ شیوه‌نامه اجرایی برای آن مدون شده است؟ ارزیابی این طرح چگونه صورت خواهد گرفت؟ و …

داستان‌خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی

واقعیت آن است که تعلیم‌وتربیت هنوز دغدغه اصلی نظام و دولت قرار نگرفته است، از این جهت موتور پیشرفت و توسعه کشور می‌لنگد. باری به هر جهت گاها اقدامات به ظاهر کوچک می‌تواند منشا اثرات بلندمدت شود. متخصصان تعلیم‌وتربیت بخش‌نامه «ممنوع بودن پیک‌های نوروزی» را مورد تحسین قرار داده‌اند و این حرکت آموزش‌وپرورش را روبه جلو دانسته‌اند. اما با توجه به این که معمولا بخش‌نامه‌ها نگاهی از بالا به پایین دارند و زنجیره‌های اجرایی نیز نمی‌توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند، اکثرا این بخش‌نامه‌ها نمی‌توانند کارکرد لازم را داشته باشند. بخشنامه «داستان‌خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی» نیز از این امر مثتثنی نیست و معلمان که نوک پیکان تعلیم‌وتربیت هستند و بار اصلی روی دوش آن‌هاست، نمی‌توانند تمام مفاد این بخش‌نامه را جامع عمل بپوشانند. پیشنهاد ما به خانواده‌ها این است که خودشان فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را مورد اهتمام قرار دهند و منتظر معجزه دستگاه‌های اجرایی نباشند.

چارچوب فعالیت‌های یادگیری مرتبط با ایام نوروز

به منظور ایجاد زمینه برای بهره‌گیری دانش‌آموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیت‌های طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارت‌های اساسی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن و مشاهده کردن، متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی در راستای مفاد سند تحول بنیادین مبنی بر رشد خلاقت و نوآوری در کودکان، رویکرد داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان نویسی محور فعالیت‌های تعطیلات نوروزی می‌باشد.

با توجه به رغبت‌ها و علاقمندی‌های مختلف کودکان آنها در انتخاب کتاب آزاد هستند و آموزگاران و والدین می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب آنها را راهنمایی کنند. البته لازم است دانش‌آموزان و خانواده‌ها در جهت استفاده از کتاب‌های موجود در منزل، امانت گرفتن از دوستان و بستگان، استفاده از کتب کتابخانه کلاسی، مدرسه، محله، مساجد، کانون‌ها و … راهنمایی شوند. قالب‌های اجرایی نیز محدود به نوشتن / روایت داستان نیست و از قالب‌های متنوع دیگری که به این امر کمک می‌نماید نظیر: سفرنامه، گزارش‌نویسی، نمایش‌نامه، مصاحبه و پیاده نمودن متن آن، شعرخوانی، داستان‌گویی، پیاده نمودن متن شعر در قالب داستان، داستان تصویری، نقد و …) می‌توان استفاده کرد.

قالب و فرآیند اجرای فعالیت

۱- روش‌های پیشنهادی برای تهیه کتاب‌های داستان:

  • تهیه کتاب از کتابخانه مدرسه و یا کلاس درس
  • استفاده از کتاب‌های موجود در منازل دانش‌آموزان
  • در صورت تمایل اهدا و یا امانت دادن کتاب‌ها توسط دانش‌آموزان به همدیگر
  • استفاده از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های محله، مساجد، کانون‌ها و …
  • استفاده از متون کتاب‌های درسی به ویژه درس روان‌خوانی
  • و …

۲- شیوه‌های پیشنهادی برای اجرای فعالیت‌های داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی:

  • خواندن قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم
  • شنیدن قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ و بازنویسی آن
  • استفاده از داستان یا قصه‌های مناسب به صورت فایل صوتی در فضای مجازی و برنامه‌های رادیو و …
  • گزارش دیدوبازدید، سفر، فعالیت علمی، گردش علمی و آداب‌ورسوم مناطق مختلف و …
  • نوشتن خاطره، داستان، شعر و …
  • مصاحبه، گفتگو با والدین، دوستان و …
  • طراحی داستان تصویری، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده
  • تهیه گزارش خبری از اتفاقات نوروز، روز طبیعت، اتفاقات مهم کشور و …

۳- شیوه‌های پیشنهادی ارائه گزارش عملکرد دانش‌آموزان به کلاس:

  • ارائه خلاصه داستان خوانده و یا شنیده شده (درک پیام) به صورت مکتوب با ادبیات و خط دانش‌آموز (متناسب با دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی از چند سطر تا حداکثر دو صفحه)
  • توجه: گزارش مشخصات کتاب شامل نام کتاب، نام نویسنده، صاحب اثر، تاریخ انتشار، انتشارات (صرفا مرتبط با کتاب)
  • تهیه نقاشی از قصه شنیده شده و یا کتاب داستان خوانده شده
  • گفتن داستان با زبان خود دانش‌آموز و ضبط آن
  • و …

انتهای پیام/


[1] خطب شکن: http://khatabshekan.ir/