چاپ خبــر
تحلیل بر انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر:

دیروز، امروز و فردای شورای پنجم آران و بیدگل

ترتیب آرای منتخبان شورای پنجم، تا حدود زیادی می تواند تعیین کننده ملاک های مورد توجه شهروندان برای انتخاب باشد. اگر به ترتیب به سوابق منتخبان در زمینه های اجرایی نگاهی بیندازیم می توانیم اینگونه تحلیل کنیم که سوابق منتخبان، از جمله معیارهای اساسی برای انتخاب مردم بوده است.

خطب شکن: جعفر عربیان، دبیر ویژه نامه نسل فردا آران و بیدگل/ انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر آران و بیدگل را می توان از جهات مختلف نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و اجتماعی این منطقه دانست. نتیجه انتخابات شورای پنجم، جدای از قضاوت در مورد نامزدهای محترم پیروز و یا آن ها که موفق به راهیابی به شورا نشده اند، چند پیام اساسی و مهم سیاسی در برداشت:

شکست تاکتیک چوب خشک در آران

در دوره های قبلی انتخابات شورای شهر در آران و بیدگل، قرار گرفتن در لیست ائتلافی به منزله پیروزی حتمی در رقابت بود. به تعبیر دیگر در صورتی که معتمدان آران، حتی بدون در نظر گرفتن سابقه فعالیت ها و توانایی های فردی کاندیداها، لیست ائتلافی تشکیل می دادند و به مردم معرفی می کردند، آن لیست حائز آرای برتر می شد و به تعبیر برخی حتی اگر چوب خشک هم به لیست راه می یافت رای می آورد. اما در این دوره، این تاکتیک عملا شکست خورد و شهروندان در تعیین سرنوشت انتخابات نقش موثر و مستقلی ایفا کردند. اختلاف آرای نفر اول لیست آران با نفر آخر این لیست عددی حدود هفت هزار را نشان می دهد که شاهدی بر این مدعاست.

توجه شهروندان به سوابق و توانایی های کاندیداها

ترتیب آرای منتخبان شورای پنجم، تا حدود زیادی می تواند تعیین کننده ملاک های مورد توجه شهروندان برای انتخاب باشد. اگر به ترتیب به سوابق منتخبان در زمینه های اجرایی نگاهی بیندازیم می توانیم اینگونه تحلیل کنیم که سوابق منتخبان، از جمله معیارهای اساسی برای انتخاب مردم بوده است. این مساله در صورتی که در دوره های آتی با کمرنگ شدن برخی تعصبات محلی همراه شود می تواند، به شکل گیری شوراهای قدرتمند و موفقی در آینده بیانجامد.

اولین همگرایی توافق محور آران و بیدگل

مذاکرات پیش از انتخابات شورای پنجم برای رسیدن به لیست ائتلافی و توافقی که در پایان مورد قبول هردو طرف قرار گرفت را باید اولین همگرایی منتج به توافق قطعی و اجرا شده‌ی آران و بیدگل نام بگذاریم. در این مذاکرات، دو طرف به صورت منطقی و در قالب گفت و گوهای سازنده و منتج به نتیجه تلاش کردند با تقسیم قدرت و مناصب، به یک نتیجه قابل اجرا در انتخابات شورای شهر دست یابند. گرچه نگارنده معتقد است بهترین الگوی انتخابات برگزاری یک انتخابات آزاد و بدون دخالت گروه های سیاسی وجبهه بندی های اجتماعی است اما در این دوره به دلیل لزوم همگرایی آران و بیدگل پس از یک دوره ی چالشی، مذاکرات و توافقات صورت گرفته مطلوب بود.

چند نکته در مورد انتخابات شورای پنجم

یک مساله اساسی که نباید در روند برگزاری انتخابات و اجرای توافق صورت گرفته از نظر دور داشت، اهمیت پای بندی طرفین به متن توافق است. در این انتخابات پنج نامزد از بیدگل و دو نامزد از آران به شورا راه یافتند. بر اساس متن توافق، برای شکل گیری ائتلاف ۴ به ۳ بایستی دو نفر از منتخبان مردم از شورا کناره گیری کنند تا توافق اجرایی شود. نکته اینجاست که تحقق این مساله مستلزم ایثار و از خودگذشتگی سیاسی جنابان سید شهاب بنی طبا و علی حق پرست به عنوان اعضای اصلی و منتخب مردم در شورای شهر پنجم آران و بیدگل است. حضور در شورای شهر بدون شک، حق مشروع و غیرقابل انکار هردو نامبرده ی محترم است. به تعبیر سیاست دانان، قدرت و پست های سیاسی و اجتماعی حتی در صورتی که انتصابی باشند و حتی اگر حاصل شده با زور و تحکیم نیز باشند بسیار شیرین و خواستنی است چه برسد به اینکه از طریق رای مستقیم مردم و شهروندان حاصل شده باشد. بنابراین در شکل گیری شورای ائتلافی پنجم باید نقش آفرینی این دو عضو رسمی شورای شهر را ستود و از هر طریق ممکن، به گذشت سیاسی و ایثار اجتماعی آنان احترام گذاشت.

عوامل موفقیت مذاکرات شورای پنجم مذاکرات برای رسیدن به شورای ائتلافی به صورت جدی و عملی از دوره چهارم شورای شهر و با نقش آفرینی و تاکید تیمسار منصوری آغاز شد. اما در آن دوره عوامل و مشکلاتی سبب شد که کار به نتیجه نرسد و عملا در دوره پنجم با رفع آن مشکلات، کار به نتیجه رسید. اولین عامل مهم در به نتیجه رسیدن مذاکرات شورای ائتلافی در دوره پنجم، نقش آفرینی موثر و مثبت تمام مسئولان اجرایی بود. در این دوره، مسئولان اجرایی شهرستان اعم از فرماندار، نماینده مردم در مجلس، امام جمعه، دادستان و … همگی تاکید بر تشکیل شورای ائتلافی داشتند و در این راه تلاش کردند. این در حالی است که این تلاش ها در دوره قبلی چندان جدی نبود و عملا تیمسار منصوری به تنهایی در این راه قدم گذاشت. البته سُلگی، فرماندار وقت نیز به زعم خود برای رسیدن به شورای ائتلافی تلاش کرد اما این تلاش به دلیل روش غلط و عملکرد نامطلوب وی عملا نتیجه عکس داد و حتی کار را خراب کرد. چه بسا اگر دخالت های تحکم آمیز و دور از شأن مذاکرات سلگی نمی بود، شورای چهارم نیز یک شورای ترکیبی می شد. اما در این دوره، تمام مسئولان اجرایی آران و بیدگل در روند مذاکرات، نقش آفرینی مثبتی کردند که منجر به پیروزی مذاکرات شد. در این میان تلاش های آیت الله سید محمد موسوی، امام جمعه آران و بیدگل و همچنین دکتر سید جواد ساداتی نژاد، نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل ستودنی بود. عامل دیگر در به نتیجه رسیدن مذاکرات و تشکیل شورای ائتلافی را باید فراهم بودن بستر اجتماعی دانست. در زمان انتخابات شورای چهارم بستر اجتماعی مطلوبی برای تشکیل شورای ائتلافی وجود نداشت. اما در دوره پنجم اغلب مردم قائل به لزوم مشارکت دو طرف شهر در تصمیم سازی های اجتماعی شورای شهر بودند. به دیگر سخن، افکارعمومی دیگر پذیرای شورای یک طرفه نبود.

مواردی که در این نوشته مورد اشاره قرار گرفت بخشی کوچکی از تحلیل هایی است که می توان در مورد انتخابات پنجم شورای شهر آران و بیدگل ارائه داد. از تحلیل که بگذریم آنچه در حال حاضر در درجه اول اهمیت قرار دارد، تلاش برای موفقیت شورای جدید است. عملکرد موفقیت آمیز این شورا بدون شک راه را برای ادامه مسیر همگرایی ائتلافی آران و بیدگل هموار می سازد. در عین حال، شکست شورا نیز سدی بر راه تکرار این همگرایی و ائتلاف می تواند باشد. آران و بیدگل اهداف بلندی را در پیش دارد که رسیدن به آن ها به قدرت دو دست توانا نیاز دارد نه یک دست رنجور و ناتوان.

telegram

Go to TOP