چاپ خبــر
اختصاصی خطب شکن/ یادداشت شفاهی فرزند شهید مفتح آران و بیدگل:

تکلیف‌مداری شهید مفتح و حضور در دانشگاه/ دانشگاه پیش از انقلاب در مقابل افکار ضد دینی بی دفاع بود

هدف شهید از ورود به دانشگاه آشتی دادن این نهاد با حوزه و حوزویان بود تا بستری برای نشر دین شود. دانشگاه آن زمان به شدت در مقابل هجوم افکار ضد دینی بی دفاع بود و به کسانی که با طرح افکار دینی به شبهات مطرح شده پاسخ دهند نیاز داشت.

خطب شکن: آیت الله مفتح از جمله اثرگذارترین افرادی بود که در دوره رژیم طاغوت در پی آشتی دادن حوزه و دانشگاه بود. دانشگاهی که آن زمان هم مرکز نشر عقاید ضد دینی مارکسیستی بود و هم به مرکزی برای تبلیغ عقاید غربی و ترویج اباحه گری تبدیل شده بود.

هر چند فعالیت‌های شهید مفتح موجب شد دشمن او را به شهادت برساند، ولی هنوز هم اثرات کارهای این شهید بزرگوار پابرجاست. این یادداشت شفاهی حاصل سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمدهادی مفتح، فرزند آیت الله مفتح است که سی‌ام آذرماه ۹۴ در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) آران و بیدگل ایراد شده است. این یادداشت شفاهی برای نخستین بار از سوی خطب شکن منتشر می‌شود.

*****

اهل علم باقی هستند

شما به عنوان طلاب علوم دینی باید به نهج البلاغه توجه ویژه داشته باشید. از این میان من امروز به شما پیشنهاد می‌کنم حتما خطبه‌ی کمیل نهج البلاغه را بخوانید. زبان حال رهروان علم در این خطبه آمده است و حضرت ویژگی‌های عالمان مورد نظر خود را به دقت برشمرده‌اند… از جمله ویژگی‌هایی که در این خطبه برای اهل علم آمده است، بقای ایشان است. خاصیتی که در زندگی افرادی همچون شهید آیت الله مفتح نیز دیده می‌شود. شما ببینید شهید مفتح عمر کوتاهی داشت ولی توانست در همین مدت عمر کوتاه، کارهایی بزرگ انجام دهد که نتایج آن باقی ماند و هم در حوزه و هم در دانشگاه جاودانه شد.

تکلیف مداری شهید مفتح

بدون شک یکی از دلایلی که اهل علم باقی می‌مانند، عمل به تکالیف الهی و گام نهادن در مسیر قرب الهی است که فنا در آن راه ندارد. شما اگر به زندگی آیت الله مفتح نگاه کنید جلوه‌های این تکلیف مداری را مشاهده می‌کنید. در دوره‌ی رضاخان توجه نوجوانان به حوزه‌های علمیه کمتر بود، با این حال شهید مفتح با علاقه به حوزه‌ی علمیه‌ی همدان رفت و تحت تعالیم اسلامی قرار گرفت.

در زمان گذراندن دروس حوزوی نیز علی رغم نگاه منفی طلاب آن زمان به فلسفه و کسانی که به تحصیل و تدریس آن می‌پرداختند، شهید مفتح برای آن که جوانان را در مقابل شبهات فلسفی حفظ کند، به درس آیت الله طباطبایی روی آورد و با ممارست بسیار زیاد از بهترین شاگردان ایشان شد…

ورود شهید مفتح به دانشگاه

حضور شهید مفتح در دانشگاه هم به خاطر همین احساس تکلیف بود. در واقع هدف شهید از ورود به دانشگاه آشتی دادن این نهاد با حوزه و حوزویان بود تا بستری برای نشر دین شود. دانشگاه آن زمان به شدت در مقابل هجوم افکار ضد دینی بی دفاع بود و به کسانی که با طرح افکار دینی به شبهات مطرح شده پاسخ دهند نیاز داشت. آن زمان دانشگاهیان به عنوان قشر فرهیخته‌ای که در آینده در راس امور کشور قرار می‌گرفتند، ممکن بود به ورطه‌ی بی دینی کشیده شوند، ضمن این که گروهی سعی داشتند اسلام بدون روحانیت را در دانشگاه رواج دهند.

آن زمان برای آن که پذیرش دانشجویان بیشتر شود، ایشان به همراه امام موسی صدر و شهید بهشتی که هر کدام صاحب مناصب قابل توجه و مدارج علمی بالا بودند، به عنوان یک دانشجو در کلاس‌های درس حاضر می‌شد، در حالی که این کار در حوزه بسیار ناپسند می‌نمود.

اخلاص و بصیرت، درس شهید مفتح

علمای الهی مخلصانه در مسیر حق قدم بر می‌دارند و به همین خاطر اثرات آنان جاودانه است. آن طور که شهید مفتح ثابت کرد، باید با اخلاص و علم آموزی قوی که توام با روشن‌بینی و بصیرت باشد در راه حق قدم برداشت و همواره تابع تکلف بود… شهید مفتح در زمان حیات خود زحمات بسیاری کشیدند و بی دلیل نیست که تا این حد در جامعه‌ی علمی، چه در حوزه و چه در دانشگاه مورد احترام هستند.

telegram

Go to TOP