چاپ خبــر
zan-eqtesad
زن و مدیریت اقتصادی جامعه؛

مادر و نقش مهم او در هدایت اقتصادی جامعه

مادری که در خانه الگوی صحیحی برای مصرف داشته باشد و از مصارف غیر ضروری و مسرفانه پرهیز کند، قهرا دختری خواهد داشت که در زندگی فردی و اجتماعی آینده خود، دچار ضعف شخصیت و تقلید از دیگران نخواهد شد.

خطب شکن: رقیه صادقی/ اگر می خواهیم صدمات کمتری از تحریم‌های اقتصادی داشته باشیم، باید الگوی مصرف صحیحی برای خانواده ایرانی تهیه کنیم که در آن زن به عنوان همسر، مادر، مدیر برنامه‌ریز خانواده و کسی که نقش اصلی در تنظیم خرید و چگونگی مصرف را به عهده دارد، موضوعیت یابد. زیرا مادر خانواده به عنوان شریک زندگى پدر و به لحاظ داشتن بیشترین حضور بین فرزندان و ارتباط با آنها بهتر از هر فرد دیگرى مى‌تواند در کیفیت ادب و تربیت و نحوه شکل‌گیرى فرهنگ، رفتار اجتماعى و احساسات فرزندان و تشکیل ساختار خانواده مؤثر باشد.

%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d9%88-%d8%b2%d9%86

زنان با برخوردارى از جدیدترین اطلاعات و دانش در رابطه با موضوعات مختلف زندگى و با استفاده از آنها و آموزش به دیگر اعضاى خانواده و همچنین دقت و نظارت در انجام صحیح آنها مى‌توانند روش‌هاى نوین و بهینه را جانشین باورهاى غلط و غیراقتصادى اعضاى خانواده کنند و سطح فرهنگى و اجتماعى خانواده را بیش از پیش افزایش دهند.

زن انتخاب می کند: مصرف گرایی یا قناعت؟

یک زن مسئول، تنها خود را محدود به مسائل زنانه نمی‌کند و با احساس مسئولیت و دلسوزی تمام، برای اجرای هرچه بهتر مسائل مختلف زندگی پا به پای مردان گام برمی‌دارند؛ تا همچنان به کنترل و نظارت دلسوزانه‌اش ادامه دهد.

اگر وضعیت جامعه به گونه‌اى باشد که افراد را به سمت مصرف هرچه بیش‌تر سوق دهد، بخش اعظم منابع درآمد جامعه به مصرف اختصاص می‌یابد و روشن است که در چنین وضعیتى از سطح پس‌انداز کل کاسته، زمینه مناسب براى سرمایه‌گذارى فراهم نمى‌گردد. این مسأله کاهش تولید و فقر اجتماعى را به دنبال آورده و ضعف اقتصادى نیز زمینه فقر فرهنگى و انحطاط اجتماعى را فراهم مى‌کند و این امور در مجموع، آسیب‌پذیرى جامعه را در برابر قدرت‌هاى سلطه‌گر افزایش داده و استقلال سیاسى کشور را تهدید مى‌کند و چنان‌که تأمین نیازهاى رو به افزایش جامعه از راه واردات انجام گیرد، تأمین ارز مورد نیاز براى خرید از بازار جهانى، روند وابستگى را تشدید مى‌نماید.

129292

تأکیدهای فراوان دین اسلام بر امر «صرفه‌جویى» به عنوان عاملى در راستاى اعتدال فردى و اجتماعى زندگى بشر و دورى از پیامدهاى مادى و اخلاقى مصرف‌زدگى نیز پیش روى ما قرار دارد که صرفه‌جویى را همچنین به رفتارى دینى بدل ساخته است، اما به‌رغم تمامى موارد فوق‌الذکر، زنان کشور ما همواره از پیامدهاى مخرب حاصل از آنچه عدم موازنه تولید و مصرف در اقتصاد (به ویژه عرصه‌هاى حیاتى آن) است، رنج مى‌برند و از دیگر سو به عنوان کشورى مسلمان، مواجه با تأکیدات فراوان دینى مبنى بر صرفه‌جویى و اجتناب از اسراف منابع هستند.

درست مانند خدیجه(س)

مادر از ارکان اصلی تربیت و عامل مهم شکل‌گیری شخصیت رفتاری فرزندان است. شیوه‌های رفتاری فرزندان، انعکاسی از نوع تربیت مادران آنهاست؛ از این رو بسیاری از دختران و پسران رفتارهای فردی و اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی را از والدین خود می‌آموزند و در موقع لزوم آن را به کار می‌گیرند. یک مادر خوب و فهمیده که در خانه الگوی صحیحی برای مصرف داشته باشد و از مصارف غیر ضروری و مسرفانه پرهیز کند، قهرا دختری خواهد داشت که در زندگی فردی و اجتماعی آینده خود، دچار ضعف شخصیت و تقلید از دیگران نخواهد شد. اما در نقطه مقابل، مادری که بدون داشتن الگوی صحیح مصرف، به زیاده‌روی و ولخرجی خو گرفته است، این روش او در ساختار روحی فرزندش اثر گذاشته و قهرا فرزندش در زندگی آینده آن را به کار خواهد گرفت.

138842_958

اسلام قرن‌ها قبل از اینکه دنیای غرب استقلال زنان را به رسمیت بشناسد، در این مورد قوانین آشکار و واضحی داشته که زندگانی حضرت خدیجه(س) به عنوان زنی فعال در عرصه اقتصادی بهترین شاهد این مدعاست که زنان ما می‌توانند به او اقتدا کنند.

در این شرایط اقتصادی و در حالی که رهبر انقلاب به پیاده شدن اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند، اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی است. وقتی افراد اصلاح الگوی مصرف را در جامعه رعایت کنند، فرهنگ درست مصرف کردن را می‌آموزند؛ بنابراین می‌توانند از منابع، استفاده مستمر داشته باشند. خانواده در مصرف، تابع زنان خانواده است؛ لذا درک زنان از مصرف و چگونگی اصلاح الگوی مصرف می‌تواند در همه خانواده‌ها تأثیرگذار باشد. زنان باید در رابطه با نحوه درست مصرف کردن توجیه شوند و آموزش ببینند؛ چرا که این امر منجر به صرفه‌جویی در جامعه و خانواده می‌شود.

هدف یا وظیفه؟

هر اندازه دانش، آگاهی و حساسیت زنان بیشتر شود و درک اقتصادی بیشتری در این زمینه بیابند نسبت به طریقه مصرف حساس می‌شوند. آگاهی و رشد فرهنگی و اجتماعی بانوان هر چه بیشتر باشد، باعث می‌شود تا زنان تحت تأثیر عادت و تبلیغات قرار نگیرند و الگوی مصرف به اصلاح برسد. مادران باید به فرزندان خود بیاموزند که از منابعی که در اختیار دارند به طور صحیح استفاده کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

home-piggybank_23-2147511314

اگر مادران در کودکی به فرزندان خود صرفه‌جویی را نیاموزند، الگوهای مصرف نامناسب جایگزین الگوی مصرف مناسب در زندگی آنها می‌شود. اصلاح الگوى مصرف از بُعد سلبى به معناى صرفه‌جویى و کاستن از مصارف غیرضرورى و از بُعد ایجاب آن، بهینه‌سازى مصرف و یا درست، به‌هنگام و اقتصادى مصرف کردن تعبیر مى‌شود. اصلاح الگوى مصرف در زندگى اجتماعى مردم نیز تأثیرات عمیقى خواهد داشت و با فرهنگ‌سازى و ترویج الگوى مصرف، اثرات آن آشکار خواهد شد.

telegram

Go to TOP