چاپ خبــر
255065-399893
تجربه‌های یک فعال فرهنگی؛

چرا گاهی فعالیت‌های فرهنگی جواب نمی‌دهد؟

مسلم است هر کسی که پا در عرصه کار فرهنگی می‌گذارد، تجربیاتی برای خود می‌اندوزد که ممکن است برای دیگران هم مفید باشد.

خطب شکن: ماجد ناجی/ حقیقت تلخی که باید بدان اشاره کنیم، این است که از بین خیل کثیر افرادی که شروع به فعالیت فرهنگی می‌کنند، ۹۰ درصد با شکست روبرو می‌شوند. چرا؟

مسلم است هر کسی که پا در عرصه فرهنگ می گذارد، تجربیاتی برای خود می اندوزد که ممکن است برای دیگران هم مفید باشد. بر این اساس آن چه را من از فعالیت های فرهنگی خود تجربه کرده‌ام در این چند مورد می تواند جمع بندی شود.

kar-farhangi-2

کارهایی که باید در این زمینه انجام دهیم تا بتوانیم موضوع خودمان را در بین اولویت‌های مخاطبان، به ویژه در میان جوانان و نوجوانان پررنگ کنیم، به چند مورد تقسیم می‌شوند:

محصول

محصول یعنی اقدام؛ مثلاً از بین ۲۰ یا ۳۰ کار در موضوع ولایت فقیه شما یک کار را انتخاب می‌کنید. مثلاً می‌گویید من یک همایش دارم، یک سیر مطالعاتی دارم، اسم این را محصول می‌گذاریم. در مورد محصول به سه موضوع باید توجه کرد:

img110005961

اول) ارزش‌آفرینی: این محصول چه ارزشی برای مردم به وجود می‌آورد؟ افراد وقتشان را به رایگان به شما نمی‌فروشند، در مقابل وقتشان انتظار دارند چیزی به دست بیاورند، برای مثال جواب سؤالات و شبهات خود را بگیرند. اگر برای یک فرد ارزش‌آفرینی کنیم، علاوه بر اینکه برای آن موضوع ارزش قائل می‌شود، حاضر است برای آن وقت نیز بگذارد.

دوم) نیاز و خواسته: یکی از مشکلات مهم در فضای کار فرهنگی، بی‌تفاوتی به محیط و خواسته مخاطبین است. یک بازاری هر روز در حال بررسی سلیقه مردم است و بررسی می‌کند که چرا امروز فروشش کم شده و به دنبال راه‌حل مناسب برای جبران می‌گردد. بنابراین فعالان فرهنگی باید مرتباً رصد کنند و اگر احساس کردند روش‌ها دیگر قدیمی شده، باید روش خود را عوض کنند.

سوم) محصولات مشابه: باید محصولات مشابه را پیدا کنیم، نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنیم و به جای موازی‌کاری، به آنها کمک کنیم.

معرفی

بعد از طراحی محصول، باید برای معرفی برنامه‌ریزی کنیم. در تبلیغات باید مستقیم یا غیرمستقیم به مخاطب بگوییم که چه ارزشی را به تو خواهیم داد و کدام یک از نیازهای تو را برطرف خواهیم کرد. بنابراین باید از کلیشه‌ای بودن بیرون بیاییم و از قالب‌های مؤثر استفاده کنیم. ما همیشه می‌خواهیم با دانش مردم را جذب کنیم، غافل از اینکه عموم مردم براساس گرایشات و احساسات عمل می‌کنند. طبق تحقیقی که در مورد چرایی استفاده از حجاب انجام شده، مشخص شد عموماً بر اساس گرایشات و احساساتی که دارند حجاب را برگزیده‌اند. بنابراین برای دعوت افراد برای شرکت در جلسات، به جای بینش دادن باید سعی کنیم برای او تبیین کنیم که چرا در این جلسات شرکت کنند و در صورت عدم شرکت چه چیزی را از دست می‌دهند. تبلیغات سه کارکرد اساسی دارد: آگاهی دادن، یادآوری، تشویق.

490-11-5b

سیستم ارتباط با مشتریان!

نکته سوم این است که باید سیستمی طراحی کنیم که ما را با مخاطبین مرتبط کند. مثلاً بعد از یک همایش یا نمایشگاه آیا با مشتریان محصول خودمان ارتباط داریم؟ آیا شماره تلفنی از آنها داریم که برای برنامه‌های بعد آنها را دعوت کنیم؟ برخی شرکت ها شماره مشتریان را ثبت می‌کنند و تولد و سالگرد ازدواج و دیگر مناسبت‌های مهم زندگی مشتری را به او تبریک می‌گویند و حتی به آنان تخفیف می‌دهد. اگر سیستم ارتباط با مخاطبان داشته باشیم،  نظرسنجی و ارزیابی فعالیت‌ها و همچنین برنامه‌ریزی برای برنامه‌های آینده آسان‌تر خواهد بود.

تحقیقات و کسب اطلاعات

بسیاری از اوقات ما نیاز مخاطبین را تشخیص نمی‌دهیم یا نیاز خود را به عموم مردم تعمیم می‌دهیم. مؤسساتی در اروپا هستند که فقط کارشان این است که نیازهای مردم را شناسایی کنند. دیگران می‌آیند از نتیجه تحقیقات اینها استفاده می‌کنند. وزارت ارشاد نیز یک مجموعه ۳۰ جلدی برای تمام استان‌ها با محتوای رصد و نیازسنجی تهیه کرده و با آمار و نمودار در مورد مسائلی همچون رابطه مردم با مسجد، سرانه مطالعه، سرانه ورزش و …. توضیحاتی ارائه داده است. از درون آن مجموعه می‌توان نیاز مخاطبان را شناسایی کرد. برنامه‌های مشابه را نیز شناسایی کنیم. برای مثال، اگر در مورد مقام زن ۱۰ کار انجام می‌شود، ۱۰ نوع مخاطب شناسایی کنید و برای هر نوع کار تعریف کنید.

image634274801080276250

توجه به فرصت‌ها

برخی از تطبیق‌ها و همزمانی‌ها، فرصت‌های خوبی را برای ارائه بهتر محصولات فرهنگی فراهم می‌کند. مثلاً می‌خواهید در مورد ولایت فقیه کاری انجام دهید، همان زمان سریال مختار هم شروع می‌شود. این یک فرصت است که باید آن را قدر دانست. از سویی دیگر، بسیاری از افراد فرصت‌سازی می‌کنند و ذائقه مخاطبین را مطابق امکانات و توان خود تغییر می‌دهند.  کاسب بازاری، استاد استفاده از فرصت‌هاست. اما بسیاری از ما، به پتانسیل‌های فرهنگی بی‌توجهی می‌کنیم.

telegram

Go to TOP