چاپ خبــر
از پیروی زردشت تا روی آوردن به اسلام؛

دین مردم آران و بیدگل از پیش از اسلام تا کنون

با توجه به آثار به جا مانده از آتشکده‌های اطراف کاشان، می‌توان آیین مردم آران و بیدگل را در قبل از اسلام زردشتی عنوان کرد، با این حال این شهر جزء نخستین نواحی گرونده به اسلام در ایران بود.

خطب شکن: دکتر نسرین نیک اندیش، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و محقق تاریخ و جغرافیای آران و بیدگل/ درباره‌ی دین و آیین مردم آران و بیدگل در دوره‌های قبل از اسلام خبر و اثری نیست. ولی آثار باقیمانده از آتشکده‌های نیاسر و خرمدشت در اطراف کاشان و گورهای ساخته شده به شیوه‌ی آیین زردشتی که در بعضی نقاط آران بر اثر گودبرداری نمایان شده است، دلیل بر این مدعاست که مردم این منطقه قبل از اسلام دارای آیین زردشتی بوده‌اند.

مرکز اقامت یهودیان

در ارتباط با اقلیت‌های دینی قبل از اسلام، در کتاب تاریخ اجتماعی کاشان می‌خوانیم: «دوره‌های پیش از اسلام تاکنون یک اقلیت یهودی در کاشان مسکن داشته‌اند. قبل از صفویه کاشان و حومه‌ی آن دارای ۷ هزار نفر یهودی بوده است. در زمان صفویه بالغ بر هزار خانوار یهودی در کاشان زندگی می‌کردند، در عصر نادرشاه افشار بین سال‌های ۱۱۸۹ تا ۱۲۸۵ هجری قمری مطابق با ۱۷۴۷ تا ۱۶۸۸ میلادی که یهودیان سایر بلاد ایران به کاشان رو آوردند، بیدگل و‌هارون دشت و پامنار و جهودمحله، یهودی نشین بوده است و کاشان مرکز یهودیان ایران شده بود.»

kashan-Holster-2-16

طلوع خورشید اسلام

به هر حال با طلوع خورشید اسلام و فتح نواحی غرب و مرکز ایران به دست سپاهیان اسلام، شهرهای قم، ری و کاشان در زمره‌ی اولین مناطق مرکزی ایران به اسلام روی آوردند. قرار گرفتن شهرهای آران و بیدگل در میان ری، کاشان و قم باعث شد مهاجرت علویان از حجاز و عراق به آن رونق بگیرد که وجود بقاع متبرک و زیارتگاه‌های امامزادگان در این شهر و عشق و ارادت اهالی آن به اهل بیت(ع) از نشانه‌های آن است. هم اکنون حدود ۳۷ حرم مطهر مربوط به امامزادگان بزرگوار در این شهرستان وجود دارد.

در حال حاضر تقریبا تمام اهالی آران و بیدگل مسلمان و به جز اقلیت مهاجر افغانی یا افرادی که از شهرهای دیگر برای کار به شهرستان آمده‌اند، تمامی آنان شیعه‌ی دوازده امامی هستند.

vceoxgifm112ntxtuwlj

رونق گرفتن بازار تصوف

اقامت گروهی از اهل تصوف و دراویش در بیدگل در اوایل قرن حاضر قابل توجه است. در کتاب «تاریخ بیدگل» در این باره به گرایش به فرقه صوفیه خصوصا در محله سلمقان اشاره شده است: «ظهور این فرقه در بیدگل و طریقه‌ی بنیاد آن، آن گونه که منقول است بدین نحو بوده که نخستین کسانی که در سلک صوفیه بیرون آمد ملا احمد (۱۲۶۰ تا ۱۳۲۲ ق.) فرزند حاج محمد بیدگلی بود. وی به واسطه‌ی ملاحسین نوش آبادی و برادرش ملا حسن با تصوف آشنا شده و زمانی که جناب نمازی از گناباد برای دیدار نوش آباد آمد، خدمت او رسیده و در فقر وارد می‌شود، تا زمانی که حاج ملا محمد جعفر برزکی از طرف حاج ملا سلطان محمد سلطان علی شاه گنابادی جهت ارشاد و دستگیری تعیین می‌شود. در زمان ملا محمد جعفر مردم بیشتری از این منطقه با همیاری ملا احمد به این سلک بیرون می‌آیند…»

همچنین نام برخی از بناهای تاریخی نشانه‌هایی از حضور صوفیان در بیدگل را با خود دارند. از جمله مسجد خانقاه که در محله خانقاه حاج عبدالصمد قرار دارد، مسجد درویشان که در محله یزلان قرار دارد و نام آن به مسجد علی(ع) تغییر یافته و حسینیه خانقاه در درب مختص آباد.

telegram

  1. آرانی آرانی گفته:

    در۵۰ ۱سال پیش در زمان ملامحمدعلی عاملی آرانی شخصی بنام درویش علی از برزک برای مناظره به محله ملاها (قاضی) آمد و مدتی ساکن مسجد ملاعلی(در آن زمان مسجد نشده بود ) جنب خانه تاریخی کرباسی ها شد ندبعد از مناظره که چند ماه طول کشید که نهایتاً آقا ملا محمد علی عاملی حکم به تکفیر ایشان داد .او برای دفاع اعتقادی و….از خود افرادی را هم از نوش آباد آورده بود که در آران مقیم شدند . ….

  2. آرانی گفته:

    اصلا زردتشتی در آران و کاشان و قم و قزوین و …. و وجود نداشته است کدام گور در آران پیدا شده ایشان نشان بدهند و…و تالار نیاسر هم آتشکده نبوده بلکه محل است که برای راهنمایی کاروانها ساخته اند و تمام آران و بیدگل و کاشان یهودی بودند ودر ۵۰۰ سال پیش هم مسیحیان گرجی به منطقه آمده اند لذا نژاد فعلی از قوم کاس که از زیر مجموعه قوم یهودی خزر که از منطقه آران کشور آذربایجان فعلی به محل فعلی آمده اند نام آران و ویگل یهودی است و کاشان و قزوین و کاسپین همریشه هستند و محمد هلال ع هم به نزد بابا یعقوب آمده که یعقوب یک نام یهودی است . و…

  3. ناشناس گفته:

    وشاء و فین و …. هم نام یهودی و بیشتر امامزادگان هم نام یهودی داشتند موسی سلیمان اسماعیل اسحاق و ابراهیم و ..موسی و… امامزادگان مخصوصاً نام خود را برای جذب و جلب یهودیان شاید عوض کرده اند البته یهودیان ایران لجوج و منافق مثل یهودیان مدینه نبودند و ایرانیانی که دین اسلام را حفظ خواهند کرد و در قرآن از این قوم برتر یاد شده است . همین یهودیان هستند که ما باشیم مثلاً همین قم افتخار اسلام و شیعه است ضمن اینکه یهود ۵۰۰۰سال سابقه در تاریخ دارند و حتی کورش یهودی است و قدمت زردتشت کمتر از ۲۵۰۰ سال است و نباید جنبه سیاسی به تاریخ بدهیم . و اسرائیل و صهیونیسم را هیچکس قبول ندارد و حساب ما قوم کاس که منشعب از قوم خزر که یهودی بودند از آنها جداست و قبل از اسلام یادی از کاشان و قم و… در تاریخ نیامده چون یهودی بودند و نه پول و نه سرباز و جنگجو لشکر کشی ها تامین می کردند لذا برای پادشاهان هخامنشی و ساسانی اهمیت نداشته است. قبرستان بزرگ آران و بیدگل و بعضی از مساجد از پی بناهای قدیمی یهود بوده است . و آب انبار و حوضخانه ها هم همان شبیه میکوه های که در نزدیک کنیسه ها بنا می کردند که در کنار مساجد هست ارمنی ها گرجی ها ی ایران پس از شکست شاه عباس از عثمانی به ایران آمدند ولی حاکم ارمنی ها به ایران پناهنده شد ولی حاکم گرجی ها به عثمانی رفت لذا بدین لحاظ شاه عباس برای ارمنی ها احترام قائل بود ولی ارمنی ها به هر شهری می رفتند چون زمین برای کشت نداشتند به کارهای تجارت و آسیابانی و آهنگری نعل بندی مهتری و نجاری و پالان دوزی و بنائی ورنگرزی و عرق و گلابگیری و قنایی و گلیم بافی و داروغه و حسبیه و گزمه و دشتبان و…… اشتغال داشتند . محله وشاء تا ۲۰۰ سال پیش یهودیان زندگی می کردند که به همدان و اصفهان رفتند و گرجی ها در محله چهارسوک و محله بازار و میدان بزرگ ساکن شدند کربلایی و نجفی های که در حمله وهابیون به کربلا و نجف در ۲۸۰ سال پیش که با شیخ مرتضی انصاری به آران آمده بودند و چندی مهمان ملاعلی آرانی شاگرد ملا احمد نراقی بودند . آنها در محله کلاغ (حجتیه) و میدان حاج امیر ساکن شدند .و…. مرقد امامزادگان تماماً در محله های قدیمی است و محلات چهارسوق و دهنو و جمال آباد و آراندشت و عباس آباد و قاسم آباد ….. قدمت چند صد سال دارند

Go to TOP