چاپ خبــر
بررسی دوران یک ساله‌ی پسابرجام در گفتگو با چند تن از کسبه‌ شهرستان:

دوران راکد پسابرجام و ناامیدی مردم شهر از آینده‌ی روشن

جواد که صاحب یک کانون تبلیغاتی است می‌گوید: «کار ما طوری است که رونق و رکود آن معرف وضعیت کلی بازار است، چون وقتی کاسبان به آینده‌ی کار خود امیدوار باشند برای تبلیغات پول خرج می‌کنند. الان هم که هیچ کس حاضر به تبلیغات نیست مشخص می‌کند که امید مردم به آینده‌ی روشن و پر رونق کم شده است!»

به گزارش خطب شکن، یک سال از عمر برجام گذشت. در این زمان دولت بسیار زودتر از زمانی که پیش بینی می‌شد، تاسیسات هسته‌ای ایران را به عنوان تحقق پیش شرط تعلیق تحریم‌ها منهدم کرد. با این وجود آمریکا در اجرای برجام پیاپی سنگ اندازی کرد تا در نهایت یک سال پس از آن، هنوز وضعیت اقتصادی کشور رونق نیافته است.

139501311702166597543074

در این گزارش با شماری از کسبه شهر در مورد این موضوع هم صحبت شده‌ایم. با وجود تبلیغات دولتی در مورد برجام که خوش‌بینی تقریبا گسترده‌ای در بین مردم ایجاد کرده بود، آن طور که از صحبت های مردم بر می‌آید، به نظر می‌رسد واقعیت‌ها وارونه باشد و برجام آن گونه که ادعا می‌شد موفقیتی به دست نیاوده باشد…

***

مهدی صاحب مغازه فروش گوشی تلفن همراه و وسایل جانبی آن است. وقتی از او می‌پرسیم در این یک ساله وضع کار و کاسبی‌اش چه تغییری داشته است می‌گوید: «کاسبی ما که می‌گذرد، ولی نه می‌توانم بگویم وضعم بدتر شده و نه می‌توانم بگویم بهتر شده است!»

SLIDE-MOBILE-555x340

وی در مورد تاثیر برجام بر شغل خود نیز بیان می‌کند: «به نظر من قبلا تحریم‌ها ربطی به کار ما نداشت، چون از راه‌های مختلف گوشی وارد کشور می‌شد و در این قضیه تحریم‌ها را دور زده بودیم! الان هم وضعیت خیلی تفاوتی با قبل ندارد!»

جواد که صاحب یک کانون تبلیغاتی است در مورد گرانی اجناس مربوط به چاپ و تبلیغات گلایه می‌کند. او در این مورد نسبت به افزایش فزاینده‌ی قیمت‌ها ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: «ما امیدوار بودیم با این توافقی که خواهد این تحریم‌ها را بردارند و کمی ارزانی ببینیم؛ ولی انگار نه انگار! قیمت‌ها هر روز بیشتر می‌شود و اجناسی که نیاز داریم نایاب تر!»

1433656868_ads

جواد از رغبت کمتر مشتریان به انجام تبلیغات نیز گله دارد و می‌گوید: «کار ما طوری است که رونق و رکود آن معرف وضعیت کلی بازار است، چون وقتی کاسبان به آینده‌ی کار خود امیدوار باشند برای تبلیغات پول خرج می‌کنند. الان هم که هیچ کس حاضر به تبلیغات نیست مشخص می‌کند که امید مردم به آینده‌ی روشن و پر رونق کم شده است!»

سعید که فروشنده لوازم خانگی است در مورد وضعیت کسب و کارش اظهار می‌کند: «این روزها وضعیت کاسبی خیلی کساد شده است. هیچ کس خرید نمی‌کند و بازار خوابیده است.» او با بیان این که بعد از برجام هم وضعیت خیلی با قبل از آن فرقی نکرد معتقد است: «بعد از این همه مذاکره و این همه امتیازی که ایران داد، چرا هیچ فرقی حس نمی‌کنیم؟! من فکر می‌کنم اگر این کارها را نمی‌کردیم و مذاکره ای هم در کار نبود، وضعیت از این بدتر نمی‌شد!»

khanegi

یکی دیگر از افرادی که در مورد دوران پسابرجام با او هم صحبت شدیم، محمدعلی بود که مغازه‌ی فروش و تعمیر وسایل رایانه‌ای دارد. او ابتدا از وضعیت کاری خود گله می‌کند و می‌خواهد در گزارش‌های خودمان به آن اشاره کنیم. بعد از آن با متهم کردن برخی افراد به نگاه منفی به برجام می‌گوید: «حالا برای دیدن اثرات برجام زود است!» با این حال او معتقد است نباید جلوی پای جوانانی که قصد کارآفرینی دارند سنگ اندازی کرد: «کسی که بخواهد در کشور کارآفرینی کند و روی پای خودش بایستد، همیشه مشکل دارد و همه در مقابلش مانع ایجاد می‌کنند، از تشکیلات و کاغذبازی‌های اداری گرفته تا فرهنگ مردم که باعث می‌شود او در کارش موفق نباشد.»

46274

سید علیرضا هم که همزمان با شغل کارمندی، نزدیک یکی از میادین اصلی شهر مغازه فروش وسایل الکتریکی دارد می‌گوید: «برجام سود داشت، ولی این سود برای مردم نبود! سود آن را آن‌هایی بردند که آن بالا بالاها نشسته‌اند!» او ادامه می‌دهد: «تا وقتی این دلالان دانه درشت وجود دارند، این کارها برای مردم تفاوتی ندارد!»

telegram

Go to TOP