چاپ خبــر
به مناسبت بیستمین سالروز شهرستان شدن آران و بیدگل:

بازنشر/ شهرستان شدن آران و بیدگل حاصل وحدت مردم بود

علی صیادیان: برخی مسئولان بالادستی برای دریغ کردن امکانات از شهرستان، هنوز بر سر بحث‌های مربوط به اختلاف پافشاری می‌کنند و تلاش دارند وضعیت را به شکلی جلوه دهند که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

به گزارش خطب شکن، ۲۶ شهریور ۷۵، آران و بیدگل به طور رسمی در تقسیمات کشوری به عنوان شهرستان ارتقا یافت. در این گفتگو با علی صیادیان، که از نزدیک در جریان مسائل مربوط به شهرستان شدن آران و بیدگل قرار داشت  و اکنون ریاست شورای شهر آران و بیدگل را بر عهده دارد هم صحبت شدیم و راهی را که از آن روز تا کنون پیموده‌ایم بررسی کردیم.

***

از روند تبدیل آران و بیدگل از بخش به شهرستان بگویید.

موضوع شهرستان شدن آران و بیدگل، از ابتدای انقلاب مطرح بود، زیرا این شهرستان، که در آن زمان به عنوان «بخش آران» شناخته‌ می‌شد، در تقسیمات کشوری بزرگ‌ترین بخش در کشور بود، ولی از نظر امکانات حتی در حد یک روستا هم برخوردار نبود. آران و بیدگل حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، ولی فاقد یک پارک استاندارد یا یک سالن ورزشی بود.

مردم آران و بیدگل از ابتدا بیشترین مراودات خود  را با کاشان داشتند. حتی مراکز تحصیلی در آران و بیدگل وجود نداشت و دانش آموزان مجبور بودند برای ادامه تحصیل در دوره‌ی دبیرستان به کاشان بروند. البته در اواخر بخش بودن آران و بیدگل، کم‌کم رشته‌ی علوم انسانی در شهرستان تاسیس شده بود…

مقصود این که تا این حد در فقر امکانات به سر‌ می‌بردیم. منتها هر چه به مسئولان وقت کاشان مراجعه‌ می‌کردیم، پاسخ درستی دریافت نمی کردیم. از این رو اجماع شهر بر این شد که چاره در جدا شدن از شهرستان کاشان است.

مکاتبات و پی‌گیری‌ها انجام شد تا آن که آقای‌هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت به آران و بیدگل سفر کرد. در آن جا همه‌ی نخبگان شهر متحد شدند و تنها خواسته‌ای را که مطرح کردند شهرستان شدن آران و بیدگل بود. آن زمان آقای جهانگیری استاندار اصفهان بود و وقتی از نزدیک شرایط شهر را بررسی کرد به این نتیجه رسید که شهرستان شدن این بخش حق مردم است.

این نکته را همین جا بگویم که شهرستان شدن آران و بیدگل را مردم پی گیری کردند. حتی در مقابل برخی افراد که برای تصاحب جایگاه‌های سیاسی به دروغ خبر شهرستان شدن آران و بیدگل را اعلام و آن را به خود منسوب‌ می‌کردند، طوری رفتار شد که آنان در عمل انجام شده قرار گیرند.

67389_776

در مساله‌ی تقسیمات کشوری مشکلی با شهرستان شدن آران و بیدگل وجود نداشت؟

در ابتدا مشکلاتی بود، مثلا در قانون وجود داشت که هر منطقه برای شهرستان شدن باید حداقل دو بخش و هر بخش حداقل دو دهستان داشته باشد. اما آران و بیدگل با وجود استحقاق شهرستان شدن از نظر جمعیت و وسعت، تنها یک بخش داشت و نمی توانست شهرستان شود. به همین خاطر دهستان ابوزیدآباد از شهرستان کاشان جدا و به آران و بیدگل ملحق شد و به صورت بخش درآمد. در نهایت آران و بیدگل از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرد با دو بخش کویرات و مرکزی.

اولین فرماندار چه کسی بود؟

ابتدای تاسیس شهرستان آران و بیدگل، فرمانداری این شهرستان را به مهندس تفرشی، فرماندار کاشان سپردند. یعنی وی با حفظ سمت، فرماندار موقت آران و بیدگل هم بود. البته ناگفته نماند که مهندس تفرشی در زمینه‌ی شهرستان شدن آران و بیدگل، کمک‌های خوبی انجام داد و گزارش‌های ایشان به استان نقش موثری در این امر داشت.

بعد از مدتی آقای عبدالرحمان به عنوان فرماندار انتخاب شدند و یک سال در این سمت حضور داشتند. پس از وی آقایان بهشتی‌نژاد، دکتر زارع، فیروزی‌پور و سلگی در این سمت حضور داشتند. بعد از آن هم دو سه ماهی آقای رضایی سرپرست فرمانداری بودند تا هم‌اکنون نوبت به آقای معینی‌نژاد برسد.

در تبدیل بخش به شهرستان، نام منطقه چگونه تغییر کرد؟

آن زمان نام بخش در تقسیمات کشوری، بخش «آران» بود. چون ما‌ می‌خواستیم تمام بافت اجتماعی شهر در نامگذاری لحاظ شود، تصمیم بر این شد که نام شهرستان، «آران و بیدگل» باشد.

در راستای رسیدن به هدفی که مدنظر مردم بود، اختلاف و بگو مگویی رخ نداد؟

شهرستان شدن آران و بیدگل حاصل وحدت مردم بود. البته الان هم عده‌ای خاص هستند که به بحث‌های اختلاف آمیز دامن‌ می‌زنند که بعید نیست اگر بگوییم از این اختلافات نفع‌ می‌برند. در حالی که مردم در مراودات اجتماعی و اقتصادی، با یکدیگر به صورت گسترده تعامل دارند و هیچ اختلافی در بین‌شان وجود ندارد.


پس ریشه‌ی اختلافاتی که گاه و بیگاه رخ نشان
می‌دهد چیست؟

من ریشه‌ی این اختلافات را در محرومیت‌ می‌بینم. به این معنی که همه به دنبال حق خود از امکانات هستند، که البته حرف درستی است. منتها باید این محرومیت را ریشه‌یابی کرد تا ببینیم این محرومیت از جانب چه کسانی ایجاد شده است. آن زمان نخبگان به این نتیجه رسیده بودند که محرومیت‌ها به خاطر مشکلاتی بود که به خاطر عدم استقلال مدیریت شهری در آران و بیدگل ایجاد‌ می‌شد و به همین خاطر اجماعی در بین‌شان شکل گرفت و نتیجه هم داد…

از آن زمان که بخش آران به شهرستان آران و بیدگل تبدیل شد، چقدر پیشرفت داشته‌ایم؟

ما راه زیادی را پیموده‌ایم. اگر شرایط امروز را با محرومیت آن زمان مقایسه کنید واقعا به پیشرفت آران و بیدگل پی‌ می‌برید. منتها واقعیت این است که هنوز هم کمبودهای زیادی وجود دارد که باید در راستای حل آن کوشید. هم اکنون شهرستان ما جاده‌ی مستقیمی به مرکز استان ندارد، بخش‌ها جاده‌ای به مرکز شهرستان ندارند، حتی روستاها هم راه ارتباطی مناسبی به مرکز دهستان‌ها ندارند.

با این حال شاید تا حدود زیادی مشکلات عمرانی شهرستان حل شده باشد، ولی این که از سوی مدیران بالاتر در تخصیص امکانات امساک وجود دارد، هنوز مشکلاتی را ایجاد‌ می‌کند. حتی برخی مسئولان بالادستی هستند که برای دریغ کردن امکانات از شهرستان، هنوز بر سر بحث‌های مربوط به اختلاف پافشاری‌ می‌کنند و تلاش دارند وضعیت را به شکلی جلوه دهند که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. هر چند کمبود امکانات، هر چقدر هم که مسئولان امساک داشته باشند، ریشه در با هم نبودن ما دارد. اگر هر بار که مسئولی وارد شهر‌ می‌شود، همه هم‌صدا شوند و یک خواسته را مطرح کنند، مشکلات حل‌ می‌شود، ولی وقتی هر کس متناسب با نیازهای بخشی از شهر و بدون در نظر گرفتن مصلحت کلی، خواسته‌ی جداگانه‌ای را طرح کند، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. باید در جهت رفع محرومیت هم‌صدا شویم.

من یک خاطره از امساک‌های مسئولان و سوءاستفاده‌ی آن‌ها از با هم نبودن خودمان خدمت شما بگویم: چند سال پیش طبق مصوبه‌ی سازمان برنامه و بودجه آران و بیدگل باید سه سالن ورزشی‌ می‌داشت. با این حال اصلا از سوی مسئولان برای تاسیس سالن ورزشی اقدامی صورت نمی گرفت. تا این که یک قاب سوله‌ی ورزشی، به اشتباه به آران و بیدگل فرستاده شد. ما با اصرار این قاب سوله را در شهرستان نگه داشتیم و سالن ورزشی بهمن را با آن ساختیم.

بعدها که با یکی از مسئولان استان صحبت‌ می‌کردیم، وی گفت من فکر نمی کردم این سوله در آران و بیدگل کار گذاشته شود. برای همین اجازه دادم در شهر بماند. در واقع او فکر کرده بود بر سر جاگذاری سوله، بین آران و بیدگل اختلاف پیش بیاید و به خاطر این اختلاف، به استان بازگشت بخورد! در حالی که با همکاری مردم شهرستان، با خیر و خوشی در محل سالن بهمن جاگذاری شد. حدود یک سال بعد هم توانستیم یک قاب سوله‌ی دیگر را برای شهرستان جذب کنیم.

به نظر شما مسئولان شهرستان در جذب بودجه وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهند؟

در مسأله‌ی اختلاف، مسئولان حداکثر سعی خود را در زدودن این پندارهای نادرست انجام‌ می‌دهند، ولی ممکن است نوع موضع‌گیری‌های آنان به گونه‌ای باشد که از دادن امکانات امساک کنند، مثلا در انعکاس و انتقال مشکلات ضعیف باشند.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

شهرستان ما ظرفیت‌های بسیاری برای جهانی شدن دارد، ظرفیت‌هایی که واقعا منحصر به فرد است. گونه‌های جانوری، جاذبه‌های طبیعی مثل دریاچه نمک و تپه‌های ماسه‌ای و از همه مهم‌تر، ظرفیت انسانی بالایی که در شهرستان هست، در هیچ جای دیگر یافت نمی شود. باید این ظرفیت‌ها را شناسایی کرد و برای بهره‌برداری از آن برنامه ریخت.

telegram

  1. همشهری گفته:

    آقای صیادیان بزرگوار همیشه نشان دادند در مسئولیت هایشان گفته هایی را که امروز بیان کردند انجام می دهند و نمونش همین که سخن از وحدت می زنند و بعد ماجرای سوله سالن بهمن را مطرح می کنند و بنده اطلاع دارم که نگه داشتن سوله توسط خودشان صورت گرفته و این خود جوابی است برای عده ای که سخن اعضای شورای شهر درباره لزوم وحدت را فقط شعار می دانند

  2. sajjad گفته:

    ما که جز حرف از این شورای شهر چیزی ندیدیم

  3. شهروند گفته:

    سلام خوب بود به وحدت آران و بیدگل در انتخابات مجلس شورا در سال ۱۳۹۰ و پیروزی نماینده بومی به عنوان نمونه اثر بخشی وحدت اشاره می سد

  4. سعید نوروزیان گفته:

    قربان تا غدیر:ایام تاریخ ساز مکتب تشیع
    از عید قربان تا عید غدیر را دهه امامت و ولایت نامگذاری کرده اند.دراین دهه حوادث و رخدادهای مهم وبا عظمتی در سال های متفاوت اتفاق افتاده است ولی از حیث ماه و روزها در یک مقطع زمانی خاص قرار دارند و با عید غدیر همزمان شده اند که یک هفته را از هجدهم تا بیست و پنجم ماه ذیحجه شامل می شوند.

    ۱-دهم ذی الحجه
    عید قربان: مراسم عید قربان و سخنان پیامبر(ص) در حجه الوداع
    برگزاری مناسک حج اکبر و نزول مکرر جبرئیل در این سفر به امر خدا مبنی بر ابلاغ ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین در قبل و بعد از اعمال و مناسک حج و نهایتاً منجر شدن آن به واقعه غدیر.

    ۲-یازدهم ذی الحجه
    اقامت پیامبر صلی الله علیه و آله با خیل حج گزاران در منا.
    ایراد خطبه توسط پیامبر صلی الله علیه و آله در مسجد خیف و وصیت به (ثقلین) قرآن و اهل بیت علیهم السلام.
    افشای سرّ ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و طرح توطئه مسموم نمودن پیامبر صلی الله علیه و آله و خنثی شدن آن با نزول جبرئیل.

    ۳-دوازدهم ذی الحجه
    ظهور شیطان در منا و و تعرض و درگیری امیرالمؤمنین علی علیه السلام با او و اعلام حمایت و تأیید پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام.
    بیان فضائل امیرالمؤمنین و امر فرمودن مسلمین به تربیت فرزندانشان بر دوستی و محبت علی بن ابی طالب علیه السلام توسط پیامبر صلی الله علیه و آله.
    وقوف پیامبر در مسجد خیف و نزول مجدد جبرئیل و رساندن دستورات ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام.
    نزول سوره مبارک نصر(آخرین سوره کاملی که بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل گردید) آغاز توطئه منافقین و تهیه متن پیمان نامه برای جلوگیری از اجرای امر الهی، در مخالفت با پیامبر صلی الله علیه و آله در مسئله جانشینی.

    ۴-سیزدهم ذی الحجه
    بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله از منا به مکه و توجه دادن به این نکته مهم در آخرین لحظات خروج که اساس اسلام محبت اهل بیت علیهم السلام است.
    (شب چهاردهم) واقعه شق القمر به اعجاز پیامبر صلی الله علیه و آله در مکه مکرمه(قبل از هجرت) و نزول آیات سوره قمر.
    ۵-چهاردهم ذی الحجه
    نزول جبرئیل بر پیامبر در وادی ابطح و آوردن آیات اول سوره عنکبوت و برنامه ریزی مقدمات برپایی رسمی مراسم غدیر.
    تشکیل جلسه سرّی منافقین داخل کعبه برای مخالفت با ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین و امضاء پیمان نامه توسط گروه پنج نفره(اصحاب صحیفه(
    نزول آیه ۲۶ سوره مبارکه اسراء(و آت ذی القربی حقه)، و اعطای فدک بعنوان مهریه حضرت خدیجه علیها السلام به امر خداوند متعال از جانب پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها (سال هفتم هجرت(

    ۶-پانزدهم ذی الحجه
    آغاز حرکت کاروان عظیم حجّاج پس از پایان مراسم حج بسوی غدیر به قافله سالاری نبی اعظم اسلام.
    ولادت با سعادت حضرت امام هادی علیه السلام (سال ۲۱۲ هجری(

    ۷-شانزدهم ذی الحجه
    ادامه حرکت کاروان بسوی غدیر و نزول جبرئیل امین در منزل (عُسفان) و آوردن اولین وعده ضمانت و حفظ الهی برای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم طی آیات ۹۲-۹۵ سوره حجر) …فَاصدَع بما نُؤمر وَ اعرض عن المُشرکین، انّا کفیناک المستَهزِئین(
    ۸-هفدهم ذی الحجه
    نیش و کنایه زدن منافقین هم پیمان بعد از این مراسم و اظهار ملال و دلتنگی پیامبر صلی الله علیه و آله به جبرئیل از این ماجرا و نزول آیات ۱۲ تا ۲۴ سوره هود و تسلی دادن خداوند آن حضرت را در برابر حرکات فتنه انگیز و مزدورانه منافقین.
    نزول جبرئیل امین در اواخر شب هفدهم ذی الحجه (در حال نزدیک شدن کاروان به سرزمین غدیر) بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و آوردن خبر قطعی از اراده پروردگار در این امر، اعلام ضمانت و حفظ حضرت صلی الله علیه و آله از هر خطر و توطئه، با ابلاغ آیه ۶۷ سوره مائده:
    )یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ(
    ۹-هجدهم ذی الحجه:
    خبر دادن پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین پس از اقامه نماز صبح از تصمیم قطعی خود درباره ابلاغ امر الهی در خصوص مسئله خلافت و جانشینی.
    اقامه نماز شکوهمند روز عید سعید غدیر به امامت نبی اکرم صلی الله علیه و آله با خیل عظیم یکصد و بیست هزار نفر مسلمان در برابر منبر.
    طراحی و اجرای نقشه شوم دیگری توسط منافقین در لحظات شروع مراسم، از طریق تحریک و اغفال عده ای برای بر هم زدن نظم مجلس و برخاستن از پای منبر و از بین بردن ابهت و انسجام جمعیت و بی اثر ماندن این فتنه نیز با دستور و تدبیر پیامبر صلی الله علیه و آله و برگشت دادن فریب خوردگان و مغرضان و قرار گرفتن در محلی (مقابل آن حضرت و زیر نظر) پس از عذرخواهی و طلب بخشش آنان.
    تعیین افرادی نیرومند و دارای صدای بلند و رسا و استقرار آنان در جایگاه های مخصوص برای رساندن و انتقال مطالب بیان شده توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله به حاضران.
    نزول آیه ۳ سوره مائده (…الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ) بوسیله جبرئیل در اثنای خطبه و اعلان پیامبر این مطلب را به مردم به عنوان بزرگترین سند واقعی غدیر .
    بستن عمامه سحاب(ابر رحمت) پیامبر توسط ایشان بر سر امیرالمؤمنین پس از اتمام خطبه بر فراز منبر، همانند تاج افتخاری که توسط بزرگ قوم بر سر جانشین او قرار می دهند.
    آغاز مراسم ویژه اخذ بیعت با دستور برپایی دو خیمه مخصوص به امر پیامبر صلی الله علیه و آله و آمدن مردم ابتدا به خیمه رسول الله صلی الله علیه و آله و بیعت با ایشان و بعد به خیمه امیرالمؤمنین علیه السلام و بیعت با ایشان به عنوان تسلیم و اطاعت در برابر مقام ولایت و امامت.
    فراهم نمودن تشتی بزرگی از آب به امر پیامبر صلی الله علیه و آله برای بیعت بانوان و قرار دادن امیرالمؤمنین از پشت پرده دست مبارک خود را داخل آن آب از ویژگی های این بیعت.
    حسادت و کج دهنی منافقین پس از انجام بیعت نسبت به ساحت پیامبر و نزول جبرئیل و آوردن آیه ۹۱-۹۲ سوره نحل.

    ۱۰-نوزده ذی الحجه:
    اد امه مراسم بیعت پس از نماز صبح با حضور منسجم در صفوف منظم برای حضور در خیمه پیامبر صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السلام
    اجازه حسان بن ثابت شاعر زبردست عرب از محضر پیامبر صلی الله علیه و آله برای خواندن سروده خود در باره غدیر و ازدحام مردم برای استماع آن و بدین گونه انتشار اولین سروده غدیر با ده بیت با تأیید پیامبر صلی الله علیه و آله در محضر نورانی حضرت.

    ۱۱- بیست و یکم ذی الحجه:
    روزی است که امیرمومنان انگشتر خود را در حال رکوع به فقیر صدقه داد و آیه «ولایت» نازل شد. البته روز بیست و چهارم را هم گفته اند.
    در این روز معجزه «بساط» به وقوع پیوست. البته روز بیست و چهارم و بیست و هفتم را هم نقل کرده اند.
    اما هنوز منافقین از توطئه‏هاى خود بازننشسته بودند و این بار تا به آن‌جا پیش رفتند که تصمیم قتل رسول‌اللَّه ‏صلى الله علیه و آله را گرفتند. که این بار هم موفق نشدند و توطئه آنها نقش بر آب شد.
    ۱۲-بیست و سوم ذی الحجه:
    مروز کاروان از سَقیا گذشته و تا عرج و از آن‌جا به سمت اَثایه رفتند و از مُتعشّى هم عبور کردند.
    اکنون عده‏اى از مسلمانان – که خانه‏هایشان در غیر از مدینه بود – به اقوام خود رسیده و جریان غدیر را بازگفته‌بودند.
    کم‌کم مسئله جانشینى امیرالمؤمنین‏ علیه السلام در حال پخش شدن بود. این خبر از مرز عربستان گذشت و توسط پیام‌رسانان سلاطین به ممالک دیگر نیز رسید.
    با انتشار این خبر امت اسلامى و مسلمانان آینده‏اى روشن و استوار را در برابر خود مى‏دیدند.

    ۱۳- بیست و چهارم ذی الحجه:
    در این روز، داستان مباهله رسول خدا(ص) با نصارای نجران به وقوع پیوست. دو قول، روزهای ۲۱ و ۲۵ ذیحجه را هم نقل کرده اند.
    روزی است که عقد اخوت و برادری امیرمومنان با پیامبر اکرم(ص) محقق شد و در همین روز، حدیث منزلت را پیامبر به حضرت علی(ع) فرمود.
    آن شبی است که امیرمومنان در بستر پیامبر به هنگام هجرت به مدینه خوابید که به «لیله المبیت»معروف است.
    ۱۴- بیست و پنجم ذی الحجه:
    روزی است که سوره «هل اتی»در وصف امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و فرزندانشان نازل شد و در آن، آیه «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» وجود دارد.

    سعید نوروزیان

  5. همشهری گفته:

    سلام آقای صیادیان قشنگ صحبت می کنند ولی با کمال تاسف عمل با حرف فرسنگها فاصله دارد .از عده‌ای منفعت طلب صحبت می کند یادش می رود […] هم یکی از کسانی است که چندین ساله در شهرستان پی منافع خودشه و کارهایی که انجام داده و اختلاف هایی که ایجاد کرده برا این بوده که از آب گل آلود ماهی بگیره ..آقای […] زبانش با عملش یکی نیست مردم این را می‌فهمند و.

  6. ناشناس گفته:

    هم میراث فرهنگی و هم محیط زیست وهم ….. خراب کردند و مردم را […] فرض کرده اند .

Go to TOP